19 mars - misshandel

Mitt tidigare inlägg "17 mars - chock" handlar om en misshandel som ägde rum på våran skola.



LULEÅ. Marcus Ahlqvist, 15 år, blev brutalt misshandlad under skoltid. En 17-årig pojke svingade oprovocerat ett järnrör i huvudet på honom. - Det bara tjöt i huvudet, säger han

Marcus Ahlqvist går på Stadsöskolan i Gammelstad. I tisdags blev han brutalt misshandlad av en 17-årig pojke som är elev i Gymnasiebyn i Luleå.

Ringde på mobilen
Marcus Ahlqvist hade precis ätit klart sin lunch i matsalen när han fick ett samtal på mobilen. Det var 17-åringen som ringde och bad honom komma ut till hockeyrinken som ligger intill Stadsöskolan. - Jag gick dit tillsammans med en klasskompis. Det ångrar jag i dag, säger Marcus Ahlqvist. 17-åringen stod i mitten av hockeyrinken och väntade.

Tjöt i huvudet
- Jag gick ganska nära. Då tog han fram järnröret som han gömt bakom ryggen. Jag trodde nog inte att han skulle använda det, säger han. Innan Marcus Ahlqvist visste ordet av det svingades det meterlånga järnröret mot honom. Träffen tog strax ovanför tinningen. - Det bara tjöt i huvudet. Jag sprang tillbaka till skolan och gick sedan till vårdcentralen, säger han. Blödningen var så pass allvarlig att Marcus Ahlqvist fick tillbringa natten på Sunderby sjukhus för observation. Han har dessutom blödarsjukan, vilket gör det svårare att få stopp på blödningen eftersom blodet inte koagulerar av sig självt. NSD besöker honom vid sjukhussängen. Det vätskefyllda såret är svullet och omlindat med ett rejält bandage. Han har ilande smärtor i huvudet och ansiktet.

Oprovocerat våld
Mamma Carina Persson sitter på sängen bredvid. Hon är upprörd. - Det var helt oprovocerat våld. Vi har gjort en polisanmälan för vi tycker att det är så pass allvarligt. Marcus har inte gjort något fel och vi vill markera att det här inte är okej, säger hon. De två pojkarna känner inte varandra. Enligt Marcus Ahlqvist har 17-åringen betett sig aggressivt och på olika sätt "muckat gräl" med honom i ungefär en månad.

Hotade döda - Han har siktat in sig på mig. För någon dag sedan ringde han på min kompis telefon när vi satt på bussen. Han ville att jag skulle hoppa av bussen så skulle vi slåss. Han sade att han skulle döda mig, säger Marcus Ahlqvist som valde att sitta kvar på bussen. - Man undrar ju om han hade tänkt verkställa dödshotet med järnröret. Det var tur att Marcus tog sig därifrån och inte blev liggande kvar på marken. Gud vet vad som hade hänt då, säger Carina Persson.

Polisanmälan

Stadsöskolan har gjort en polisanmälan och en anmälan till Arbetsmiljöverket. - Det är sorgligt, tråkigt och onödigt. Vi är chockade och ledsna över det som hänt, säger Anita Fagervall, rektor på Stadsöskolan.

 Av Jessica Rosengren

Kommentarer
Postat av: random

Inte trovärdigt att grabben varken sagt elr gjort ngt

2009-03-23 @ 00:35:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Carolina Isaksson