19 mars - die alive




Hittade denna artikel, den handlar om sångaren i låten som jag ladda upp.
 
"Musiken är mitt liv"


Nästa månad släpper Elmo sin nya singel "Die Alive" och i Juni släpps albumet "Once", men från början var det inte tänkt att det skulle bli någon ny skiva.
 - Men jag kände att jag hade mer inom mig, säger Magnus "Elmo" Ekelund.

Historien om Elmo har sin början i Jokkmokk där Magnus Ekelund fyllde anteckningsblocken under sin uppväxt med texter fyllda av känslor. 2007 fick omvärlden ta del av hans tankar när albumet "Kamikaze Heart" släpptes. Succén var ett faktum och Elmo åkte på turné och fick skriva autografer åt lyckliga fans. NSD träffade Elmo för snart ett år sedan när han befann sig i studion för att färdigställa nya skivan "Once". - Allt blev fel förra våren. Jag höll på att göra en "Hellman" och bara släppa ett album och sedan gå in i studion för att göra tvåan, men aldrig bli färdig. När jag ser på Elmo är så är han motorn i en bil som kör i 190 på fel sida av vägen. Ibland vet jag inte om jag styr eller en chafför. Jag var helt enkelt tvungen att stanna upp.

När Elmo kom ut med första albumet "Kamikaze heart" berättade han i alla intervjuer att han var bäst, men det är en mognare artist som förklarar hur han han tänkte för två år sedan.

- Jag levde fortfarande en högstadiebubbla i min egen lilla värld. Jag anser verkligen inte att jag är bättre än någon annan. Hela kändisskapet har varit svårt att ta till sig, det har nästan känts utomjordiskt. Det är svårt att koppla isär mig själv och min musik. Elmo berättar vidare om sitt dåliga självförtorende och det självkritik som han lever med varje dag. - När man är kreativ och känner sig totalt vilse är skriva musik det enda man kan göra. "Kamikaze Heart" spelade Elmo in helt själv, men denna gång har han haft med sig sitt band under inspelningen av nya albumet. - Problemet som uppstod när vi spelade in förra våren var att jag inte blev nöjd. Bandet var inte problemet utan det var jag. För dem så är detta liv en fest, men för mig känns det på ett helt annat sätt. Musiken är mitt liv, eller mitt sätt att försöka ha ett liv.

Hösten 2008 vaknade Elmo upp ur en depression och lurade BD Pop till en ny skivsinspeling med orden att allt var klart förutom några små detaljer. I själva verket behövde han göra om allt utom två trumspår. - Jag har mycket att tacka min tekniker Stefan Sundström för. Vi slet med skivan och jag fick precis som på förra skivan göra mycket själv, mer än vad jag hade velat. Jag ville inte att nya skivan skulle bli en plojgrej utan att jag tar musiken på stort allvar. Jag har vässat naglarna ända sedan högstadiet och kände att allt inom mig måste komma ut. Jag är mer nöjd med "Once" än första albumet. Henrik Berggren, frontfigur i Broder Daniel och Jakob Hellman är några av artisterna som inspirerar Elmo, men han hade själv inte velat bli en myt som sina idoler. - Det är få människor som får plats i rollen som en popstjärna. Henrik Berggren är en av dem, men jag är inte intresserad av att skapa en myt om mig själv. När jag skriver kommer jag bort från depressionen. Elmo berättar att det hade varit omöjligt för honom att ha ett nio till fem jobb och att han trivs med att leva i en musikvärld. - Jag lever i en värld av outsiders och då blir det en slags vardag. När man går ut i verkligheten och ställer sig på sidan om inser man hur få det är som lever utanför samhället.

Den sista spelningen som Elmo gjorde med sitt band innan ett långt uppehåll var första april förra året. - Vi kände att något hade dött, det var inte roligt något mer. När vi spelade i Älvsbyn förra fredagen var det helt plötsligt roligt igen att stå på scen. Jag kände mig levande. Elmo håller just nu på och skriva nytt material, men denna gång på svenska. - Det är enormt svårt att skriva på svenska, det enda som är lätt är att uttrycka det norrländska vemodet som är svårt att skriva om på engelska. Om jag ger ut dem låtarna så kommer jag att göra det under ett annan namn än Elmo. Men jag vet inte om det blir några fler album, "Once" kanske är den sista.

Av Anna Holmberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Carolina Isaksson